شناسایی نیازها و ویژگی‌های بازار تقاضا، در تعیین سمت و سوی کیفیت عرضه گردشگری از اهمیت بسیار برخوردار می باشد .در مفاهیم بازاریابی گردشگری برای تعیین ویژگی‌ها و نیازهای بازار تقاضا در وهله اول بخش‌بندی بازار مطرح می گردد، بخش‌بندی بازار بر مبنای متغیرهای چندی شکل میگیرد. کاتلر متغیرهای زیر را به عنوان متغیرهای بخش‌بندی بازار تقاضای گردشگری برمی‌شمرد(کاتلر و دیگران، 2006 : 264).

v     جغرافیایی: شامل منطقه، اندازه شهر، تراکم جمعیت، آب و هوا

v     جمعیت شناختی: سن و جنس، اندازه خانوار، دوره عمر خانواده، درآمد، شغل، تحصیلات، مذهب، نژاد، ملیت

v     روانشناختی: سبک زندگی، شخصیت

v     رفتاری: اوقات مصرف (معمول، خاص)، مزایای مورد انتظار، اندازه مصرف، وضعیت وفاداری، مرحله آمادگی خریدار، توجه (عقیده) نسبت به محصول.

بسیاری از محققان گردشگری در مفاهیم برنامه‌ریزی و توسعه مناطق و مقصدهای گردشگری از متغیر مبدأ گردشگر فرست به عنوان متغیر کلی بخش‌بندی بازار تقاضا بهره گیری می‌کنند که این خود دربرگیرنده بسیاری از متغیرهای فوق می باشد. بر طبق این متغیر گردشگران بطور کلی به چهار بخش زیر تقسیم می شوند:

گردشگران محلی: گردشگرانی که از شهرها، روستاها و مناطق پیرامونی به منطقه یا مقصد گردشگری سفر می‌کنند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

گردشگران منطقه‌ای: گردشگرانی که از سایر شهرهای یک استان (حتی شهرهای دوردست) یا ایالت به منطقه یا مقصد گردشگری سفر می‌کنند.

گردشگران ملی: گردشگرانی که از سایر استان‌ها و یا ایالت‌های کشور به منطقه یا مقصد گردشگری سفر می‌کنند.

گردشگران بین‌المللی: گردشگرانی که از سایر کشورها به منطقه یا مقصد گردشگری سفر می‌کنند(پریدوکس[1]: 2004 ، 39).

شناخت انواع گردشگری و طبقه­بندی آنها در برنامه ریزی گردشگری بسیار مهم می باشد. زیرا تقاضاها و خدمات مورد نیاز انواع گردشگران یکسان نیست. تاکنون کارشناسان و صاحب­نظران در عرصه گردشگری با در نظر داشتن معیارهای مختلف، طبقه­بندی­های مختلفی از گردشگری ارایه داده­اند که در ادامه به آنها تصریح می­گردد.

گردشگری تفریحی[2]: در صنعت گردشگری، گردشگری تفریحی در کانون توجه قرار دارد. در کشورها یا مکان­هایی که پذیرای گردشگران هستند، مقصود از گردشگران تفریحی، کسانی هستند که عکس می­گیرند، سوغات می­خرند و با مردم ساکن این مکان­ها تماس زیادی ندارند و سرانجام اینکه برای دوره­های کوتاه مدت در آن مکان­ها اقامت می­کنند. بازار این بخش از گردشگران بسیار گسترده می باشد.

گردشگری تجاری[3]: در گردشگری تجاری، گردشگر در گردهمایی­ها، کنفرانس­ها، برنامه­های آموزشی، تبلیغاتی و کارهای حرفه­ای یا تخصصی مشارکت می­کند. گردشگری تجاری به وسیلۀ آژانس­های مسافرتی با برنامه­ای مشخص برای نوع فعالیت­ها و محل مورد بازدید تنظیم می­گردد(چاک وای،1382، ص 179).

گردشگری آموزشی: اگرچه هر مسافری پس از رفتن به یک مکان می­تواند دربارۀ فرهنگ، جامعه و جنبه­های دیگر آن مکان چیزهایی را بیاموزد و از این نظر هر نوع سفری را می­توان سفر آموزشی نامید، اما معمولاً اصطلاح

[1] Prideaux

[2] – Pleasure tourism

[3] – Business Tourism

متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد