توسعه عرضه گردشگری و ارائه محصولات و خدمات گردشگری با در نظر داشتن تقاضای بازار، موجب ایجاد تعادل و پایداری توسعه مقصد می گردد. پس ایجاد تطابق بین نیازهای بازار و عرضه محصولات و خدمات گردشگری از مهم‌ترین مفاهیم مدیریت و توسعه گردشگری می باشد(کاتلر[1] و دیگران، 2006 : 264). این بخش به مطالعه مباحث عرضه و تقاضا در صنعت گردشگری اختصاص داده شده می باشد.

 

 

1-9-1-2- عرضه گردشگری

در زمینه عرضه گردشگری و عناصر آن محققان بسیاری اظهار نظر نموده‌اند.

پیرس[2] (1981): با دیدگاهی عرضه محورانه، گردشگری را شامل: جاذبه‌ها، حمل و نقل، اقامتگاه‌ها، تسهیلات پشتیبانی کننده (مانند: دفاتر خدمات سفر، خدمات بانکی، خدمات تفریحی، خرید، بیمه و ….) و زیرساخت‌ها در نظر گرفت.

بلانک [3](1989): با تمرکز بر گردشگری مردمی، حمل و نقل، ارتباطات، جاذبه‌ها، خدمات و دیگر عناصر مشابه را در زمره عناصر سمت عرضه در نظر می‌گیرد.

گان (1993) :عرضه گردشگری را شامل همه برنامه‌ها و کاربری‌های زمینی می‌داند که برای ورود بازدیدکنندگان طراحی و مدیریت شده‌اند. این برنامه‌ها و کاربری‌ها تحت کنترل هر سه بخش: بنگاه‌های اقتصادی خصوصی، سازمانهای غیر انتفاعی و دولت‌ها هستند. گان با مد نظر قرار دادن اهداف برنامه‌ریزی، سمت عرضه گردشگری را شامل پنج عنصر عمده جاذبه‌ها، خدمات، حمل و نقل، اطلاعات و تبلیغات پیشبردی می‌داند(گان، 1993 : 44-41).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

ضرغام (1375) :شش عامل ،جاذبه‌ها و فعالیت‌ها، تأسیسات اقامتی، سایر تسهیلات و خدمات جهانگردی، حمل و نقل، سایر زیر ساخت‌ها و عناصر نهادی را به عنوان عوامل عرضه برشمردند. این عوامل هر یک دارای اجزا یا عناصری می باشد که به تبیین زیر اظهار شده می باشد(ضرغام، 1375: 51).

ـ جاذبه‌ها و فعالیت‌ها: طبیعی، فرهنگی، انواع ویژه

ـ تأسیسات اقامتی: هتل، متل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان و ….

ـ سایر : عملیات سفر و گردش، تأسیسات پذیرایی، مراکز خرید، بانک‌ها و صرافی‌ها، تسهیلات و خدمات درمانی، تسهیلات و خدمات پستی.

ـ حمل و نقل: هوایی، جاده‌ای، ریلی، آبی و …..

ـ سایر زیرساخت‌ها: آب و برق، دفع زباله، ارتباطات راه دور

[1] Kotler

[2] Pearce

[3] Blank

متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد