v دولت های مبدا
v دولت های میزبان
v مردم بومی
v سازمان های توریستی ( آژانس های مسافرتی داخلی و بین المللی )
v موسسات آموزشی ( دانشگاه ها و سازمان های فنی وحرفه ای )
v سازمان های خدماتی ( هتل ها ، متل ها، میهمانپذیرها …)
v زیر ساخت های اقتصادی ( شبکه ارتباطی ، جاده ها ، فاضلاب …)
v شبکه حمل و نقل ( هوایی ، زمینی و دریایی )
v جذابیت توریستی ( تاریخی ، طبیعی ، فرهنگی …)
کلیه این عوامل در یک محیط برین محاط شده اند و تحت تاثیر عوامل فرهنگی ، اجتماعی , سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی ، تکنولوژیکی و محیط زیستی قرار دارند .عوامل موثر بر گردشگری در الگوی تعاملی صنعت گردشگری ( شکل 1-2) منعکس شده می باشد( زاهدی ،1385).
[1] System approach
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود